Voor commercieel transport en internationaal* transport van paarden moet voldaan worden aan verplichtingen via het FAVV enerzijds en via de FOD Volksgezondheid anderzijds.
In de Belgische interpretatie is dat enkel voor commercieel internationaal transport voorgeschreven maar lang niet alle lidstaten volgen deze interpretatie.
4.1 Keuring voertuig voor commercieel (lang) transport
De modaliteiten waaraan uw voertuig dient te voldoen zijn voorzien in de Europese Verordening 1/2005 (bijlage 1, hoofdstuk 6). Zo moet er bijvoorbeeld een actieve ventilatie en een temperatuurmeting aanwezig zijn.
Via onderstaande link vindt u een presentatie die Karlien De Paepe van de FOD Volksgezondheid opstelde in het kader van de Vlaamse Sectordag Paarden 2011. Op pagina's 19 tot en met 32 van dit document worden de vereisten opgelijst waaraan de voertuigen voor commercieel transport van paarden moeten voldoen.
» Klik hier om naar de presentatie van Karlien De Paepe te gaan.
Voor de keuring van uw voertuig kan u terecht bij de LCE (Lokale Controle-eenheid) van het FAVV. De LCE's keuren uw voertuig.
» Klik hier voor de contactgegevens van de Lokale Controle-eenheden.
4.2 Vergunning als vervoerder
Deze bestaat in twee types: type I (enkel kort transport) en type II (alle transporten). Deze vergunning is 5 jaar geldig. Als u commercieel vervoer van landbouwhuisdieren (runderen, paardachtigen, schapen, geiten, varkens of pluimvee) uitvoert, moet u zich wenden tot de dienst dierenwelzijn.
Voor Vlaanderen: https://www.lne.be/commercieel-transport
Voor Wallonië: https://bienetreanimal.wallonie.be/home/animaux/animaux-de-ferme/transport.html
Voor Brussel: https://www.environnement.brussels/thematiques/bien-etre-animal/bien-etre-des-animaux-pendant-le-transport
4.3 Bewijs van vakbekwaamheid voor het vervoer van paarden
Voor het getuigschrift van vakbekwaamheid worden regelmatig, minder dan 1 keer per maand, examens ingericht door Dierengezondheidszorg Vlaanderen (DGZ). De examendata liggen vast en kan u vinden op www.dgz.be. Voor het behalen van het getuigschrift bent u niet verplicht lessen te volgen. Ook zonder les te volgen, kan u zich inschrijven voor het examen. U moet wel meerderjarig zijn.
Indien u weet dat u in de toekomst bijvoorbeeld op wandeling of op wedstrijd gaat buiten de Benelux, doet u er goed aan om meteen deel te nemen aan het eerstvolgende geplande examen. Indien u te lang wacht, is het mogelijk dat er voor uw afreisdatum, geen examen gepland is en u dus niet kan vertrekken. De medewerkers van DGZ lieten ons weten dat zij maar al te vaak gecontacteerd worden door paardenhouders die dringend een getuigschrift nodig hebben, bijvoorbeeld in het kader van een internationale wedstrijd. Het is voor hen niet altijd mogelijk om deze mensen op de valreep verder te helpen.
Het getuigschrift van vakbekwaamheid dat in België wordt afgeleverd, geldt levenslang. In Nederland gelden de daar afgeleverde getuigschriften van vakbekwaamheid slechts voor 5 jaar. De transportverordening legt geen regels op over de geldingsduur van de afgeleverde attesten, zodat dit in de verschillende lidstaten verschillend wordt ingevuld.
Op de website van DGZ-Vlaanderen kan u meer informatie vinden over dit bewijs van vakbekwaamheid. U kan er ook de cursus downloaden.
» Klik hier om naar de DGZ-website te gaan.
Opgelet: Voor alle duidelijkheid betreft dit hoofdstuk het "attest van vakbekwaamheid voor het vervoer van paarden". Dit is niet te verwarren met de vakbekwaamheid voor beroepsbestuurders, verbonden aan het rijbewijs. Dit laatste is gericht op het transport door beroepschauffeurs, dewelke aan deze verplichting moeten voldoen om te beschikken over een geldig rijbewijs, terwijl het eerste betrekking heeft op het transporteren van paarden, waarbij men over vakbekwaamheid moet beschikken, d.m.v. een examen bij de FOD Volksgezondheid, wanneer het gaat om een commercieel transport. Binnen de Europese Unie geven de verschillende lidstaten geen uniforme interpretatie aan dat begrip commercieel transport, doch dit staat dus los van de hier besproken verplichting voor beroepsbestuurders, verbonden aan het rijbewijs. Op onze website vindt u bijkomende info over dit onderwerp.
» Klik hier voor meer info.
4.4 Journaal bij lang transport
Het journaal is een document dat moet ingevuld worden ingeval van een internationaal lang transport van paardachtigen (met uitzondering van geregistreerde paarden).
Dit journaal bevat een planning van de reis, die minstens 48 uur op voorhand moet overgemaakt worden aan de LCE van het FAVV, zodat kan nagekeken worden of deze realistisch is. Verder bevat dit journaal ook nog een formulier dat moet ingevuld worden op de plaats van vertrek, een formulier dat moet ingevuld worden op de plaats van bestemming, een verklaring van de vervoerder waar hij de werkelijk afgelegde route moet noteren, en een meldingsformulier voor onregelmatigheden.
Na het transport moet de vervoerder het volledig ingevulde journaal aan de dienst dierenwelzijn van zijn regio bezorgen.
Hierover vindt u meer informatie op pagina's 17 en 18 van de presentatie door Karlien De Paepe van het FOD Volksgezondheid.
» Klik hier om naar de presentatie van Karlien De Paepe te gaan.
4.5 Geschiktheid van de dieren voor het vervoer, omgang tijdens het transport, rij- en rusttijden
Voor commercieel transport werden enkele specifieke vereisten opgelijst in verband met de gezondheidstoestand van de vervoerde dieren en de manier waarop ermee omgegaan moet worden tijdens het transport. Een volledig overzicht hiervan kan u terugvinden in de presentatie van Karlien De Paepe van de FOD Volksgezondheid (pagina's 33 tot en met 48).
» Klik hier om naar de presentatie van Karlien De Paepe te gaan.
Er moeten ook rij- en rusttijden voor de dieren gerespecteerd worden. Hiervoor werd een tabel opgemaakt:
Tabel: Rij- en rusttijden bij het transport van dieren: Download |
Bovenstaande regels werden niet specifiek vastgelegd voor niet-commercieel transport, maar het spreekt voor zich dat ook niet-commerciële transporten die het welzijn van de vervoerde dieren schaden hierop aangesproken kunnen worden.