Hippische centra: Hoe kan ik dit het best verzekeren tegen brand en aanverwante gevaren? 09/04/2025 08:31 2 min

Als huurder of verhuurder van een hippisch centrum met uiteenlopende activiteiten, zoals het fokken, verzorgen, opleiden, africhten en berijden van paarden, het lesgeven aan ruiters en/of amazones, het organiseren van stages, de aan- en verkoop van paarden, het aanbieden van een wedstrijdstal, het verhuren van infrastructuur zoals een piste of paardenboxen, en het organiseren van evenementen en/of wedstrijden, is het van groot belang om uw brandverzekering en de bijbehorende risico's zorgvuldig te regelen.

In de praktijk zien we helaas vaak fouten in verzekeringscontracten, die bij schadeclaims kunnen leiden tot vervelende discussies tussen verzekeraars en verzekerden. Dit kunt u voorkomen door zorgvuldig te werk te gaan. Kies voor een gespecialiseerde verzekeringsmakelaar om uw brandverzekering en andere risico’s af te sluiten (*).

Belangrijke aandachtspunten:

  • Verhuur of huur: Controleer welke contractuele afspraken over verzekeringen zijn gemaakt in het huur- of verhuurcontract. Deze contractuele afspraken moeten gelijklopen met uw uiteindelijke verzekeringsoplossing.

  • Duidelijke verzekeringsstructuur: Kies voor één verzekerd kapitaal voor “gebouwen”, één voor “inhoud” en één voor “dieren”. Maak het zo eenvoudig mogelijk.

  • Risico’s: Omschrijf héél duidelijk het te verzekeren risico en de verzekerde activiteiten.

  • Vermeid onderverzekering en bepaal uw verzekerde kapitalen op de nieuwwaarde.

  • Preventiemaatregelen: Informeer uzelf goed over de verplichte preventiemaatregelen die uw brandverzekeraar mogelijk aan uw contract wil toevoegen. Het niet in orde zijn met deze verplichte preventiemaatregelen kunnen catastrofale gevolgen hebben bij een brand, laat het dus niet zover komen. 

  • Verzekering van gebouwen en inhoud: Zorg ervoor dat de rubrieken “gebouwen” en “inhoud” zo breed mogelijk worden omschreven in uw contract. Dit komt van pas bij schadeclaims.

  • Verzekering van dieren: Maak duidelijke afspraken met uw verzekeraar over hoe de “dieren” gedekt zullen worden in uw verzekering.

  • Pensionklanten: Wees proactief en stel een sluitende schriftelijke overeenkomsten op met uw pensionklanten om misverstanden te voorkomen.

 

Conclusie: Een goed verzekerd hippisch centrum, gecombineerd met professionele service bij schadeclaims via een gespecialiseerde verzekeringsmakelaar, zal u geen windeieren leggen.

(*) Q&O Horse Insurance heeft de juiste expertise en marktkennis om u hierin te adviseren. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.

Wij, als gespecialiseerde hippische verzekeringsmakelaar, staan 24/7 voor u klaar met een complete service van A tot Z.
Neem gerust contact met ons op: Q&O Horse Insurance, een divisie van Q&O Verzekeringen N.V. uit Waregem.
Stefaan Desimpel: stefaan@qeno.be – Tine Weyme: tine@qeno.be

In Beeld
Jana Goossens
09/04/2025 09:08
Deel deze info: