In het kader van de verkeersveiligheid moet de weggebruiker rekening houden met enkele essentiële regels als hij/zij paarden tegenkomt op de openbare weg. De campagne "Paard op de baan? Kalm aan!" tracht weggebruikers stil te laten staan bij de manier waarop zij omgaan met paarden in het verkeer en duidelijk te maken dat voorzichtigheid en rust geboden zijn.
Op deze pagina leest u waarom wij een campagne rond verkeersveiligheid op "benen" hebben gezet en wat hieraan vooraf ging. Daarnaast krijgt u ook een kort overzicht van de belangrijkste campagne-initiatieven.
Colonel Lee, een paard tussen de botsauto''s
Een paard is sneller bang dan u denkt. Een autoscooter staat voor luide muziek, snelle bewegingen, felle lichten, onverwachtste gebeurtenissen, geroep, botsingen... Van heel wat minder kunnen paarden schrikken.
Is Colonel Lee, de ster van onze campagne, dan het dapperste paard dat we konden vinden? Misschien, maar of hij kalm kan blijven tussen de rondzoevende botsautootjes weten we niet.
Omdat het niet erg veilig noch paardvriendelijk zou zijn om hem middenin de kermisattractie te plaatsen hebben we het beeld getrukeerd. Er werden gewoon twee foto's over elkaar geplaatst.
Een campagne van vzw Vlaams Paardenloket

Vzw Vlaams Paardenloket werd in 2009 opgericht als aanspreekpunt, analysepartner en documentatiecentrum voor de Vlaamse paardensector en overheid. Iedereen kan ons gratis contacteren met vragen in verband met paarden, ezels en pony''s. Wij kunnen informatie geven over erg veel onderwerpen zoals ruimtelijke ordening, mestwetgeving, transport, identificatie van paardachtigen, dierenwelzijn, veiligheid en dergelijke meer.
Kortom, indien u met paarden te maken krijgt, kan het Paardenloket u bijstaan:
- Je kan er terecht met al je vragen.
- Je vindt op www.vlaamspaardenloket.be een schat van informatie over paardenhouderij.
- Je blijft automatisch op de hoogte van belangrijke feiten en gebeurtenissen door uzelf aan te melden voor de elektronische nieuwsbrief (via de website).
- ...
» Klik hier om naar de website van het Vlaams Paardenloket te gaan.
Waarom een campagne?

Het aantal recreatieruiters en -menners kende de laatste jaren een explosieve groei. Tegelijkertijd werden onze openbare wegen alsmaar drukker. Paarden vallen niet altijd goed te combineren met intens verkeer en zullen dan ook meer op de trage wegen terug te vinden zijn. Deze paden bieden natuurlijk een erg grote meerwaarde, maar in Vlaanderen blijven ruiters en menners meestal genoodzaakt om bepaalde delen van hun wandeling op de drukkere, verharde, wegen af te leggen. Bovendien kunnen paarden ook op de trage wegen opgeschrikt kunnen worden door andere weggebruikers.
Een studie van vzw Vlaams Paardenloket toonde aan dat weinig ruiters en menners zich veilig voelen wanneer ze zich op de openbare weg begeven. Sinds haar opstart hoorde het Paardenloket vele verhalen van bezorgde ruiters en menners en kreeg de organisatie meermaals de vraag om een veiligheidsinitiatief op poten te zetten. Daarom werkte het Vlaams Paardenloket een campagne uit om weggebruikers te sensibiliseren tot veiliger gedrag in de nabijheid van paarden op de openbare weg.
» Klik hier voor meer informatie over de veiligheidsstudie.
Historiek: Eerst voor eigen stoep vegen

In januari 2011 heeft het Vlaams Paardenloket met de campagne "
Hou jezelf in toom" in eerste instantie voor eigen stoep geveegd. Deze spoorde ruiters en menners aan om zich verantwoord en respectvol te gedragen.
Het Paardenloket merkte enerzijds dat paardenliefhebbers veel belang hechten aan veiligheid. Sinds de website van vzw Vlaams Paardenloket online ging, was de brochure "
Veilig omgaan met paarden" bijvoorbeeld elke maand één van de meest bekeken documenten. Anderzijds blijft paardrijden hoe dan ook een risicovolle hobby en dreigen sommige ruiters en menners weleens in nonchalance te vervallen.
De "
Hou jezelf in toom"-campagne, die overigens nog steeds lopende is, was er dan ook op gericht om dit te vermijden. Met de hulp van de LRV, VLP en VVR stelde het Vlaams Paardenloket een eenvoudige gedragswijzer op met enkele cruciale basisregels die alle ruiters en menners eigenlijk al zouden moeten kennen. In dit kader verschenen er advertenties in hippische media, werden posters gedrukt en verspreid, verscheen er een website- en facebookpagina en dergelijke meer.
» Klik voor meer informatie over de campagne "Hou jezelf in toom".
Persvoorstelling - 4 juli 2011

Op 4 juli 2011 gaf minister-president Kris Peeters het startschot van de gloednieuwe veiligheidscampagne "Paard op de baan? Kalm aan!". De voorstelling vond plaats bij de Federale Politie te paard in Etterbeek. De aanwezigen kregen het campagnebeeld en enkele sensibiliseringsfilmpjes in première te zien en werden op de hoogte gesteld van de resultaten van de voorafgaande veiligheidsstudie. Deze lancering kwam niet alleen aan bod in nagenoeg alle Vlaamse hippische media maar ook het VRT-journaal, Joe FM, QMusic en bijna alle kranten brachten na de persconferentie de veiligheidsboodschap van de campagne onder de aandacht.
Website, nieuwsbrieven en nieuwsberichten
Op de dag van de persvoorstelling ging ook deze website online. Bezoekers ontdekten er aanvankelijk veiligheidstips, sensibiliseringsfilmpjes (Hippo-tv, Kijk Uit, Veilig Thuis), cijfermateriaal en enkele promotiemiddelen om mee te werken aan de bekendheid van de campagne. Nadien werd de website regelmatig uitgebreid en bijgewerkt.
Om de "Paard op de baan? Kalm aan!"-website te ondersteunen voegden we een bewegende banner en verschillende nieuwsberichten toe aan de homepagina van het Paardenloket (www.vlaamspaardenloket.be) . Deze ontving in 2011 gemiddeld 6715 unieke bezoekers per maand.
Er werden ook een aantal nieuwsbrieven uitgestuurd naar bijna 7000 abonnees.
Facebookpagina
De Facebookpagina "Paard op de baan? Kalm aan!" verzamelde tot nu toe bijna 1800 fans (sept 2012). Dit zijn voornamelijk ruiters of menners maar de meeste van hun ongeveer 442.760 Facebookvrienden, die al hun interacties te zien krijgen, zijn dat zelden.
160 Facebookgebruikers voegden daarnaast een button of miniafbeelding van de campagne toe aan hun profielfoto. Deze is zichtbaar voor iedereen - ook voor niet-Facebook-leden - en wordt dus erg vaak weergegeven.
Het Paardenloket plaatst ook regelmatig berichten rond "Paard op de baan? Kalm aan!" op andere fanpagina''s zoals die van de campagne "Hou jezelf in toom".
Affiches en stickers

In het najaar van 2011 besloot het Vlaams Paardenloket om 60.000 stickers te laten drukken. Deze zijn ook geschikt om als voorlichtingsfolder uit te delen. Op de voorkant staat het gekende campagnebeeld en op de achterzijde worden de verschillende verkeerstips opgesomd.
De stickers vinden vooral een weg naar ruiters en menners die ze ronddelen of een goed zichtbare plaats geven op hun wagen, trailer, tas,...
Op vraag van verschillende paardenliefhebbers werden in november 2011 daarenboven 3.000 posters gedrukt. In het voorjaar van 2013 waren ze reeds uitgeput en werden 1500 extra posters besteld.
Het Paardenloket verzendt bijna dagelijks posters en stickers aan personen die een steentje bij willen dragen. Ze kunnen gratis besteld worden via
katrienvanmiert@vlaamspaardenloket.be.
Televisie

Voor heel wat weggebruikers zijn paarden onvertrouwde wezens. Zij weten niet dat deze dieren heel wat zaken akelig kunnen vinden en hoe zij mogelijks op onverwachte situaties in het verkeer reageren. Om dit duidelijk naar voren te brengen werd in 2011 gekozen om sterk op visuele communicatiemiddelen te focussen. Met andere woorden wilden we zo veel mogelijk sensibiliseringsfilmpjes verspreiden naar een zo groot mogelijk publiek.
Zowel "Kijk Uit" (Eén) als "Veilig Thuis" (VTM) sprongen mee op de kar. Beide producties zonden voorafgaand aan de lancering een aflevering uit rond paarden in het verkeer. "Veilig Thuis" voegde, eens de campagne officieel bekend gemaakt was, informatie over "Paard op de baan? Kalm aan!" toe aan de originele reportage. De nieuwe montage ging in première op de campagnevoorstelling en kwam enkele dagen nadien op de buis. "Kijk Uit" maakte een volledig nieuwe maar kortere reportage rond de campagne die in augustus 2011 uitgezonden werd.
Hiernaast besloot het Vlaams Paardenloket om ook een eigen sensibiliseringsfilmpje aan te maken. Deze reportage schonk uitgebreide aandacht aan alle veiligheidstips en was doorweven met de beeldvorming van de campagne. Ruiters werden bijvoorbeeld geïnterviewd op een oude kermiscarrousel en chauffeurs kwamen aan het woord in de botsauto''s. Daarnaast demonstreerden enkele ruiters en menners op de openbare weg hoe weggebruikers hen best voorbijsteken.
Verschillende sympathisanten hielpen via sociale media en andere digitale kanalen om dit filmpje naar het algemene publiek te verspreiden. Op de website van Hippo-tv en het Vlaams Paardenloket werd het meer dan 75.000 keer gedownload. Telenet stelde de reportage daarnaast beschikbaar in de TV-Theek waar het 11217 keer bekeken werd. In augustus 2011 bereikte sensibiliseringsfilmpje een enorm publiek doordat het meer dan 220 keer uitgezonden werd op alle Vlaamse regionale zenders (gemiddeld weekbereik: 2.402.000 personen).
Naast de reportages van "Kijk Uit" en "Veilig Thuis" en het eigen sensibiliseringsfilmpje hebben zowel het VRT- als VTM-nieuws een uitgebreid item gewijd aan paarden op de openbare weg.
In het voorjaar van 2013 zond Kijk Uit een gloednieuwe reportage uit waar ook het Vlaams Paardenloket aan meewerkte.
» Klik hier om alle filmpjes te bekijken.
Campagne in het straatbeeld
Sinds de lancering van de campagne vroegen verschillende maneges en pensionstallen naar grote spandoeken die zij - duidelijk zichtbaar voor passanten - aan hun bedrijf zouden kunnen ophangen. Klanten die te paard op wandel gingen, werden volgens hen immers in de rondomliggende straten vaak geconfronteerd met gevaarlijk gedrag van de andere weggebruikers.
In de zomer van 2012 kregen alle Vlaamse maneges en pensionstallen dan ook de kans om een spandoek van 2x1 meter of 1x1 meter (BxH) te bestellen. Daarnaast werd voorgesteld om eventueel contact op te nemen met de gemeente om samen een meer duurzame oplossing op touw te zetten.
In april 2013 werden maar liefst 135 spandoeken geleverd aan 75 maneges verspreid over heel Vlaanderen. Hieronder krijgt u een overzicht van het aantal bedrijven per provincie die campagnespandoeken hebben opgehangen (lichte balken) en het aantal geleverde spandoeken per provincie (donkere balken).

Op het onderstaande kaartje kan je exact zien waar de spandoeken in heel Vlaanderen hangen. We hebben er zelfs de adressen en enkele foto's van de maneges bij geplaatst.
U kan alle foto''s ook op onze
Facebookpagina bekijken!
Wil jij ook graag een spandoek ophangen om het verkeer in je omgeving te sensibiliseren? Dat kan!
De spandoeken zijn verkrijgbaar voor 48,5 incl. btw (1X1 meter) of 60,5 euro incl. btw (1X2 meter). De levering is inbegrepen maar de bevestiging van de spandoek en de hiervoor gebruikte materialen (bv. colsonbandjes, snelbinders en/of een frame) niet.
Vergeet niet om even contact op te nemen met uw gemeente voordat u een spandoek ophangt. Vaak moet u een aanvraag indienen en wil de gemeente meer informatie verkrijgen over het formaat, opschrift, beeld, ...
Bestellen kan rechtstreeks bij de drukkerij door een mailtje te sturen naar
katrien@vlaamspaardenloket.be.
Leuke initiatieven van gemeenten, bedrijven en paardenliefhebbers

Enkele enthousiaste gemeenten, bedrijven en paardenliefhebbers willen actief hun steentje bijdragen aan "Paard op de baan? Kalm aan!". Hier zetten we graag enkele mooie voorbeelden op een rijtje en willen we alle initiatiefnemers hartelijk bedanken!
Waarschuwingsborden in Opglabbeek
De gemeente Opglabbeek plaatste keurige waarschuwingsborden aan verkeerspunten die vaak door ruiters en menners gebruikt worden, waaronder aan de plaatselijke maneges en pensionstallen. Het initiatief werd bovendien toegelicht in het gemeenteblad zodat alle inwoners ook enkele tips voor de omgang met paarden op de openbare weg meekregen. Contacteer uw eigen gemeente om hetzelfde te doen!
Fluohesjes Enduranceteam Elite (Boutersem)
Het Enduranceteam Elite verkocht tijdens haar nationale wedstrijd fluohesjes met de tekst "Paard op de baan? Kalm aan!". De opbrengst ging naar de "
Stichting voor paarden in nood".
Spandoekenactie en persconferentie gemeente Hoeilaart
Geen enkele Vlaamse gemeente huisvest meer maneges en pensionstallen dan Hoeilaart. Zowel hun klanten als toeristen uit andere gemeenten en provincies rijden er vaak te paard doorheen het Zoniënwoud. Enkele onvermijdbare drukke en gevaarlijke verkeerspunten gooien er echter roet in het eten. Daarom besloot de gemeente om spandoeken van de campagne "Paard op de baan? Kalm aan!" op te hangen aan de maneges, de pensionstallen en enkele strategische verkeerspunten.
Op 10 juni 2013 organiseerde het gemeentebestuur van Hoeilaart een persconferentie omtrent zijn paardenbeleid waarop het Vlaams Paardenloket de kans kreeg om de campagne en de spandoekenactie toe te lichten.
Op het volgende kaartje kan u zien waar de spandoeken in Hoeilaart exact werden opgehangen. We hebben er ook enkele foto's bij geplaatst.
', 206, '', 'Paard-op-de-baan-Kalm-aan-De-campagne', 'Paard op de baan? Kalm aan! - De campagne', '', ''), (68, 68, 'Paard op de baan? Kalm aan! - Filmpjes', 'Op deze pagina verzamelen we reportages die tonen hoe u best omgaat met paarden op de openbare weg.
Vlaams Paardenloket ism Hippo TV
Vlaams Paardenloket ism Hippo TV (trailer)
Hippofacts 2013 (Hippo TV)
Hippofacts 2013 (Hippo TV)
Journaal Ring TV 2013
Zeppe en Zikki (VTM)
ATV - reportage nav stille mars
Veilig thuis

', 141, '', 'Paard-op-de-baan-Kalm-aan-Filmpjes', 'Paard op de baan? Kalm aan! - Filmpjes', '', ''),