Sint-Lievens-Houtem is een echte paardengemeente. Denk maar aan de gekende winterjaarmarkt waarnaar tienduizenden bezoekers afzakken om onder andere paarden te keuren en kopen. Geen wonder dus, dat deze gemeente gekozen werd als ankerpunt voor een eerste pilootroute in het kader van het project "Oost-Vlaanderen in Galop”.
Ondertussen is deze eerste route, die toepasselijk de Jaarmarktruiterroute gedoopt werd, een feit. Zowel ruiters als menners zijn er welkom. Sommige – kleine – stukken zijn enkel toegankelijk voor ruiters, maar daar worden telkens alternatieve trajecten voor menners voorzien. De route omvat 3 bewegwijzerde lussen van respectievelijk 13, 26 en 37 km (55 % op onverhard terrein).
Indien u voor de langste route kiest, passeert u alle deelgemeenten van Sint-Lievens-Houtem. Slechts op enkele plaatsen loopt het traject buiten de gemeentegrenzen.
Ruilverkavelingsproject
De nieuwe Jaarmarktruiterroute is uiteraard het resultaat van de inspanningen van heel wat verschillende organisaties en enthousiaste medewerkers. Naast het project “Oost-Vlaanderen in Galop” gaf ook een succesvol ruilverkavelingsproject een duwtje in de rug.
Ruilverkavelingsprojecten zijn erop gericht om verschillende, vaak kleinere, grondpercelen te herschikken om zo tot meer aaneengesloten en gemakkelijk toegankelijke terreinen te komen. Uiteraard is dit verre van een eenvoudige taak.
In het kader van het ruilverkavelingsproject Sint-Lievens-Houtem, dat van erg groot belang was voor de totstandkoming van de Jaarmarktruiterroute, werd ruim 55 km aan trage wegen beter toegankelijk gemaakt, aangelegd en heraangelegd. Wegen die voordien dood liepen, werden met elkaar verbonden. Rond bewoningskernen zoals Bavegem, Letterhoutem, Zonnegem, Vlier¬zele en Morelgem verschenen nieuwe lussen.
Overleg, studiewerk en realisatie
De gemeenten Sint-Lievens-Houtem en Oosterzele maakten een 7-tal jaar geleden een gedetailleerde inventaris van de buurt- en voetwegen. Bestaande recreatieve routes werden in kaart gebracht, de knelpunten en ontbrekende schakels gedetecteerd, wensen geformuleerd. De VLM onderzocht de juridische status van deze wegen. Hierbij baseerde de VLM zich op de atlassen van de buurtwegen, opgesteld rond het jaar 1841 en de latere wijzigingen. Via het ruilverkavelingsproject werd deze atlas aangepast. Bij de aanpassing van het netwerk van wegen werd ook rekening gehouden met de hoofdgebruikers van het platteland nl. de landbouwers. Sommige oude kerkwegels liepen kruisgewijs over landbouwpercelen met onvermijdelijke conflicten als gevolg. Ook de verkeersveiligheid, de cultuurhistorische en ecologische waarde van de trage wegen waren elementen om te komen tot een globale visie. De visie is gerealiseerd via het ruilverkavelingsproject Sint-Lievens-Houtem. De eigendom van alle wegen gelegen in de ruilverkaveling is nu van de gemeente.
Ruilverkaveling is meer dan recreatie
De recreanten lijken de grote winnaars maar er is meer. De natuur- en landschapswerken uitgevoerd door het ruilverkavelingsproject versterkten en herstelden het karakter van het landschap: houtkanten, bomenrijen en bossen werden aangeplant. Met de (her)aanleg van poelen, bosranden, erosiestroken en extensieve graslanden ontstonden nieuwe kansen voor natuur.
In plaats van kleinere, versnipperde percelen kregen de eigenaars en gebruikers grotere en goed toegankelijke percelen langs de weg. De land- en tuinbouwers kunnen nu efficiënter en rendabeler werken. Omdat de percelen dichter bij de landbouwbedrijven werden gelegd, vermindert ook het landbouwverkeer. Door de herschikking en groepering van de percelen was deze globale aanpak mogelijk. Daarnaast werden ook enkele wateroverlastproblemen opgelost.
Kortom, voor iedereen een win-win situatie!
Meer achtergrondinformatie over het ruilverkavelingsproject is terug te vinden op de website van de Vlaamse Landmaatschappij.